Hemoklinika w dniu 2.05.2024 będzie czynna w godzinach 12:00 - 20:00
Badania

Badania krwi

Pobieranie krwi:

czwartek, w godzinach 8.00-10.00 po wcześniejszym umówieniu w rejestracji, tel. +48 661 425 200

Punkt pobrań krwi w Hemoklinice

Badanie krwi to nieinwazyjna metoda diagnostyczna wykorzystywana w medycynie do oceny stanu zdrowia pacjenta. Jest to podstawowe badanie w rozpoznawaniu i monitorowaniu wielu stanów chorobowych, od prostych infekcji do poważnych chorób, takich jak nowotwory.

Punkt pobrań krwi w Hemoklinice czynny jest w każdy czwartek w godzinach porannych, zwykle od 7.30. Konieczne jest wcześniejsze umówienie się na pobranie krwi za pośrednictwem rejestracji osobiście lub telefonicznie (tel: 661 425 200).

Pobranie krwi – przebieg

Próbkę krwi pobiera się zazwyczaj z żyły w zgięciu łokciowym, do czego używa się specjalnej igły. Proces ten wiąże się zwykle z niewielkim dyskomfortem dla pacjenta i trwa krótko, zwykle kilka minut. Dla niektórych badań konieczne jest pobranie krwi na czczo.

Morfologia krwi obwodowej

Badania krwi pozwalają na ocenę wielu parametrów. Morfologia krwi obwodowej jest jednym z najczęściej wykonywanych badań krwi i jest niezbędna w diagnostyce bardzo wielu schorzeń. Badanie to ocenia skład krwi z dokładnym oznaczeniem liczby krwinek czerwonych, białych oraz płytek krwi. Badanie to powinno być wykonywane profilaktycznie, co najmniej raz w roku, u każdej osoby nawet przy braku objawów klinicznych. Ponadto jest ono niezbędne w diagnozowaniu m.in. anemii, infekcji, krwawień, chorób reumatologicznych, endokrynologicznych, układu pokarmowego a także chorób nowotworowych.

Jak się przygotować do pobrania / badania krwi?

Odpowiednie przygotowanie do pobrania krwi jest bardzo ważne, ponieważ wpływa na wiarygodność wyników badań. Aby otrzymać wiarygodne wyniki badań, należy przestrzegać kilku prostych zasad.

Przede wszystkim, udając się rano na pobranie krwi, w większości przypadków należy być na czczo. Oznacza to, że przez 8-12 godzin przed wizytą nie powinno się spożywać żadnych posiłków. Można nawadniać organizm wodą, ale należy unikać picia napojów zawierających kofeinę, takich jak kawa czy herbata. Co najmniej 24 godziny przed badaniem nie wolno również spożywać alkoholu.

Kolejnym, istotnym elementem przygotowań jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Picie czystej wody jest nie tylko dozwolone, ale wręcz zalecane. Woda pozwoli uwypuklić żyły, dzięki temu pobranie krwi będzie dużo łatwiejsze i szybsze.

Co ważne, niektóre leki mogą znacząco wpływać na wyniki badań. W momencie otrzymania skierowania, należy omówić z lekarzem kierującym zasady postępowania przed pobraniem krwi.

Na pobranie należy zgłosić się około 10 minut przed wyznaczonym terminem. Warto zabrać ze sobą butelkę wody oraz kanapkę, by po pobraniu krwi móc spożyć niewielki posiłek przed powrotem do domu.

Osoby cierpiące na lęk przed bólem związanym z nakłuciem skóry mogą zastosować miejscowe środki znieczulające skórę (najczęściej w postaci kremu, dostępne na receptę) na okolicę zgięcia łokciowego, skąd najczęściej jest pobierana krew do badań laboratoryjnych.